Domentijan, biograf Svetoga Save, njegov posljednji učenik, završio je žitije Svetog Save 1243. godine

Biblioteka SRPSKA KNJIŽEVNOST U 100 KNJIGA

STARA SRPSKA KNJIŽEVNOST I

KNJIGA 1, NOVI SAD, 1970.

Iz predgovora knjige, o Domentijanu

Овај унос је објављен под Uncategorized. Забележите сталну везу.

2 реаговања на Domentijan, biograf Svetoga Save, njegov posljednji učenik, završio je žitije Svetog Save 1243. godine

  1. joван милановић каже:

    Морам само да истакнем неколико чињеница јер ми се чини да ће опет доћи до прекрајања постојећег текста и неког новог тумачења.
    Дакле, зашто је свети Владика Николај говорио о светосављу као начину живота, а никако о светосавском национализму. То је скорија измишљотина настала како би се бацила љага, како на светог Владику тако и на целокупну српску историју па и Цркву.
    Дакле о чему је реч:
    1) Житије је настало, како се на почетку самог Житија, а одмах иза наслова и види (Оче, благослови!), како би било читано у току празничног бденија и трепзаријских оброка када су монаси слушали житија светих и упијали речи које су биле корисне за њихов сопствени живот. Дакле, у Житијима свакако се неће претерано спомињати националност, јер како и сам свети Сава у својој беседи о правој вери каже, наши оци (мисли на свете оцем који су и Грци и Египћани и Јеверји) су нас научили правој вери, која нас дефинише као хришћане најпре а после тога (за оне који то хоће и желе) и као Србе. Житије није место које може послужити као манифест Комунистичке партије.
    2) У постављењу светога Саве за архиепископа се спомиње реч „српски“. Има је на још неколико места, тако да мислим да она злонамерна опаска о томе како Доментијан не спомиње реч Срби не стоји. Иначе, мој став је да је придев увек изведеница од именице. Можда се варам.
    Из овога следи:
    1) Није свети Владика Николај за своје речи и мисли користио искључиво Доментијаново житије Светога Саве.
    2) Само житије упућује управо на оно о чему је свети Владика Николај говорио, а то је да је вера та која нас одређује. И као што је свети Сава говорио о оцима који су нам пренели веру, тако и свети Владика говори о нама најважнијем оцу као ономе који нас је дефинисао, који нам је предао саму суштину једног другачијег и новог начина живота. Зато он сматра, чини нам се, са пуним правом, да пут тог оца који нам је предао назове његовим именом. И како каже тај пут је рам за икону Христову. Тако смерна и смирена слика. Управо оно што је у свом животу и свети Сава само могао пожелети, а то је да преко њега и кроз њега и друфи открију лепоту хришћанства и православља.

    Врло је тенденциозна поставка коју је дотични господин изнео. Уска и надасве промашена. Дозволите, молим Вас, да најпре о тексту говори онај коме је тај текст упућен, а то је Црква која у овом случају уопште није консултована. Ако се Ви после тога што она каже не слажете са њеним ставом имате право да изнесете контрастав, али никако и да оспорите тај првобитни и чини нам се исправни став.

    Пуно поздрава,

    Јован Милановић

  2. vladikasava каже:

    Nema Srba kod Domentijana, ne pominje ih.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s